artikkelit
nostalgista hifiä:
Crimson Model 610/620
ja The 2CH Audio Amplifier
Julkaistu:
Hifimaailma 5/2013
Menneiden vuosikymmenien laitteiden tutkailu auttaa suhtautumaan uuteen
tekniikkaan tyynemmin.
Tämänkertainen vertailu, jos sitä sellaiseksi voi kutsua, oli lähtökohdiltaan epäoikeudenmukainen. Onko se aina tehnyt niin, on eri juttu. Toinen perustuu yhteen 1900-luvun suureen vahvistintekniseen oivallukseen ja oli, ainakin hetken, jonkinlainen globaali sensaatio! Kuinka suuri tuo innovaatio todella oli, riippuu
keneltä kysyy.
Crimson Model 610 & Model 620
Brian Powellin vuonna 1976 perustama Crimson
ponkaisi harrastajien tietoon valmistamalla vahvistinmoduuleita silloin kukoistaville brittiläisille rakennussarjamarkkinoille. Esivahvistimessa on paikat kahdelle 9 voltin paristolle sekä sisääntulo laturille, mikä
voisi viitata siihen, että se on alun perin ollut paristokäyttöinen!
56. Osa lukijoista
tykkää lukea niistä, mutta onko mitään syvällisempää
syytä. Miten on
vahvistinelektroniikan kanssa?
Kokeilussa The 2CH Audio Amplifier
1970-luvulta ja Crimson Model
610/620 1980-luvulta.
MIKSI kirjoittaa vanhoista hifilaitteista. Tämä Model 610 -etunen otti
virran Model 620:n virtalähteestä. Lieneekin viisasta pitää itsensä jollakin tavalla ajan tasalla tekniikan tuoreimmista kehityskuluista, mutta säilyttää riittävä tarkasteluvälimatka. Toinen ei edes yritä tarjota muuta kuin perushyvää perushifiä perinteisin ratkaisuin. Takaviisto näkökulma auttaa ymmärtämään, mikä uudessa tekniikassa on mahdollisesti kestävää, mikä ei.
Nostalgian piilevä vaara on paikalleen jämähtäminen. Sarjaan kuului Model 610 -esivahvistin, Model 620 -stereopäätevahvistin ja Model
640 -mono-pääte.
Sarjanumeroiden 529 ja 387 (pääte) perusteella kokeilun vahvistimet ovat lähteneet tehtaalta 1980-luvun puolivälin jälkeen. Luulen että asia liittyy kysymykseen oikeasta
suhtautumisesta uuteen tekniikkaan.
Siitä olen melko varma, että tekniikan viimeisten
virtausten perässä alati juokseminen on epäviisasta.
Siinä ei kuljeta kehityksen terävimmässä kärjessä,
vaan pikemminkin eletään isossa, ylhäältä ohjatussa
kollektiivisessa unessa.
Vuosikertahifin harrastaminen on, lievässä sentimentaalisuudessaankin, ajatellumpi vaihtoehto, koska
se lisää tervettä suhteellisuudentajua uuden tekniikan
arviointiin. Silmien sulkeminen uudelta tekniikalta rajaa oppimismahdollisuuksia ja mielikuvitusta. Model 610/620 ja The 2CH Audio Amplifier
nostalgista hifiä Crimson
Teksi ja kuvat: Kari Nevalainen
Powell
vastaan
Otala
Kaiuttimista usein sanotaan, että
mikään ei ole muuttunut sitten
niiden keksimisen. Neljä vuotta myöhemmin, vuonna 1983, seurasi 600-sarja, joiden palikkamaisesta ulkomuodosta kokeneemmat harrastajat heti muistavat Crimsonin vahvistimet. Vuonna 1979 Powell lanseerasi Crimson 500 -sarjan esi- ja päätevahvistimen
Kotiin palattuaan hän
puhui Electrocompanietin Per Abrahamsenin ympäri
rakentamaan Otala-vahvistimen. Vuosi oli 1974. Näkyvin osa
on sininen ITT:n komponenteista koottu piirikortti,
jossa kaiken muun tarvittavan lisäksi on MM-levysoitinaste. konventiossa vuonna 1973
otsikolla ?An Audio Amplifier For Ultimate Quality Requirements?.
Esitelmän keskeinen väite oli selvä: vahvistin, jossa
TIM-särön (transientti-intermodulaatiosärö) mahdollisuus on otettu huomioon (panostamalla vahvistimen
virranantokykyyn ja kykyyn toistaa nopeita jännitemuutoksia), kuulostaa subjektiivisesti paremmalta
kuin vahvistin, jossa . Maine
kasvoi. päätyi Audio Critic -lehden testipenkkiin. Ulkonäköä se ei
haittaa. The 2CH -vahvistimen tärkein viesti
ehkä olikin, että huippuarvot sovinnaisissa mittauksissa eivät takaa huippuääntä. kuvaa
aika hyvin vahvistimien teknistä luonnetta. Borja, Abrahamsen ja Sandström tekivät kaikkensa tyydyttääkseen kysynnän.
Tässä vaiheessa vahvistimen nimi ei enää kuitenkaan ollut ?The Otala Amplifier. Vahvistin sai
ylistävän arvion ?maailman parhaiten soivana vahvistimena?, vaikkakin hieman epäkäytännöllisenä vaatimattoman antotehon (25 W) ansiosta. Diy-tausta
ja toiminnallisuutta painottava luonne vetosivat varmasti teknisiin hifiharrastajiin vähän samalla tavalla
kuin NAD Pohjolassa.
Netin perusteella näyttäisi, että Crimsonin vahvistimia olisi yhä saatavana jotakin väylää pitkin. Virtakytkin on upotettu ripojen väliin. vaan ?The 2 Channel Audio Peramplifier. ajan hengen mukaisesti . harmoninen kokonaissärö (THD) on painettu alas rajulla
negatiivisella takaisinkytkennällä.
Silloisiin transistorivahvistimiin tyytymätön norjalainen radio- ja levytuottaja Svein Erik Borja kuuli
Otalan esityksen ja vaikuttui. Kortille signaali kiertää potentiometrin ja
muiden säätimien kautta, joita ei pääse ohittamaan.
Niukoista sisätiloista huolimatta tai sen vuoksi Model 620 -päätevahvistin on täytetty symmetrisesti.
Rengassydänmuuntajan ja ELNAn kondensaattoreiden
jälkeen on kotelon molemmin puolin identtinen piirikortti ilmeisesti bipolaarille otto/ajuriasteelle, minkä
jälkeen tulee tukevaan rautalevyyn pultatut Toshiba
2N3055 -bipolaaripäätetransistorit (60V/15A/115W),
kaksi per puoli.
En heti muista toista vahvistinta, jossa jäähdytinrivat törröttäisivät kotelon etupuolella. Firman
käyttämä fraasi ?quality budget amplification. Seurasi asennemuutos
monien vahvistinsuunnittelijoiden keskuudessa, joka
jatkuu yhä.
57. Takaisinkytkentää oli vain 20 desibeliä,
mikä oli huomattavasti vähemmän kuin ?kilpailijoilla?
tuohon aikaan. Kaksi ensimmäistä
prototyyppiä kuulostivat niin lupaavalta, että Borja ja
Abrahamsen hutkivat kymmenen lisää. nostalgista hifiä
Sisäänmenoja on kaksi, toinen virittimelle, toinen
levysoittimelle. Tällä välin Terje Sandstrom oli liittynyt tiimiin.
Tuttu tarina
Borjan muassa ?The Otala Ampifier. Sitä,
kuinka paljon uusvanhat Crimsonit teknisesti muistuttavat ensimmäisen polven Crimsoneita, en pysty
arvioimaan.
The 2 Channel Audio Amplifier
Idea tälle etuvahvistin & päätevahvistin -yhdistelmälle
lähti liikkeelle esitelmästä, jonka Matti Otala yhdessä
Jan Lohstrohin kanssa piti AES:n (Audio Engineering
Society) Rotterdamin 44. ja ?The 2 Channel Audio Power Amplifier?.
Otala ei pyynnöistä huolimatta koskaan antanut norjalaisille lupaa käyttää nimeään vahvistimessa. Norjalaiset joutuivat tekemään muutoksia Otalan viitoittamaan tekniseen rakenteeseen puutteet korjatakseen.
Muutoksista huolimatta vahvistimen perusrakenne
pysyi samana. tai ?The OtalaLohstroh Amplifier. Tehoiltaan Model 620 on noin 50-wattinen 8 ohmiin ja tuplat 4 ohmiin.
Kaikesta aistii, että vahvistimen suunnittelu ja valmistaminen ei ollut Powelille rakettitiedettä. Ne olivat epälineaarisempia, kaistaltaan kapeampia, eivätkä muutosnopeusarvotkaan olleet samaa luokkaa. Kritiikin tultua
julki, kyselyitä alkoi tulvia varsinkin USAsta. Vain
kaksi Otala & Lohstroh -vahvistinta valmistui, ja toinen on Oslossa norjalaisella keräilijällä.
Nimenvaihto oli oikeutettu senkin vuoksi, että
Electrocompaniet ei saanut ensimmäisiä vahvistimia
toimimaan esikuvansa mukaan. Myös tape out -liitäntä taipuu otoksi.
Etulevyssä on off/source/tape-kytkin, äänenvoimakkuuden säädin, kanavatasapainon säädin ja äänilähteen valintanuppi.
Sisältä Model 610 on iloisen riisuttu
Äänen
painopiste oli vähemmän edessä. Molemmat vahvistinparit tuottivat epäherkän pikkumonitorin (6 ohmia), herkän
laajakaistan (11 ohmia) ja 4-tie-vintage-kaiuttimen
(16 ohmia) edessä varsin kelpo ääntä. Hyvä että päätin. Sen verran parempi
se oli myös äänenlaadussa.
Parempaa on siis saatavilla, mutta se ei muuta tosiasiaa, etteikö sekä Crimsonilla että The 2CH Audio
Amplifierilla tulisi toimeen. nostalgista hifiä
Crimson Model 610/620 ja The 2CH Audio Amplifier
Tekniikka
Kokeilun esivahvistimen sarjanumero on 55 ja päätteen 81. Kummankaan
kanssa ei ollut merkille pantavia tonaalisia puutteita,
kuten riipivää diskanttia tai tarpeettoman löysiä bassoja.
Crimsonin tuplatehot kuuluivat jonkinlaisena yleisenä voimantuntuna, jota ehkä hivenen puuttui The
2CH:sta. Isompi juttu
onkin varmistaa, että tämänikäiset vahvistimet ovat
varmasti kunnossa (hurinat, potikkojen rahinat yms.).
Läpikäynti voi merkitä pientä lisäpanostusta, mutta
sen saa usein nopeasti takaisin parempana suorituskykynä.. Sen myötä äänestä tuli eritellympi, heleämpi, irtonaisempi, vähemmän yhteen kääritty.
Musiikin hiljaiset kohdat olivat korostuneemmin
hiljaisempia, voimakkaat voimakkaampia. Mitään isoa äänen tehokkuuseroa en kuitenkaan havainnut ja on täysin mahdollista, että Crimsonin tehontuntu johtui sen asteen leveämmästä ja
suurpiirteisemmästä bassotoistosta.
Aina kun vertasin Crimsonia siihen itseensä, se
kuulosti sangen mukiinmenevältä. Rega Brio R oli kohinattomampi, selvästi tarkempi dynamiikan toistaja ja
myös äänensävyltään asteen hienostuneempi. Päätteen T:n muotoisista piirikorteista oli kuitenkin jo tässä vaiheessa
luovuttu. Vähänkään kauempaa katsottuna ja asiat oikein normitettuna on helppo sanoa,
että suurta laadullista hyppäystä ylöspäin ei ole tapahtunut.
Vaikka en ole vakuuttunut vanha/moderni-vertailujen mielekkyydestä, päätin kuitenkin nopeasti verrata
Crimsonia päteväksi tiedettyyn moderniin transistorivahvistimeen. Crimsonille harkitsisin soinnillisesti
vähemmän herkkiä ja hieman introverttejä kaiuttimia, jotka kuitenkin tilanteen tullen osaisivat säihkyä. Sen usein kuulee, tuleeko vahvistin toimeen tietyn kaiuttimen kanssa vai ei. Tehoja noista kivistä
irtosi mainitut 25 wattia per kanava.
Esivahvistimessa on tape outin lisäksi kaksi linjasisääntuloa, levysoitinotto sekä in/out-liitäntä ulkoiselle prosessorille. Tulee toki. Näyttäisi, että nämä yksilöt edustavat ensimmäistä tuotantosarjaa (1976?78). Mutta jos äänessä ei ole selvää vikaa, vahvistimet tuppaavat kuulostamaan melko hyvältä itse kukin.
Niin tälläkin kertaa. Kaikki päätetransistorit (BD201, BD204,
BDX77 (2 kpl), BD139 (3 kpl), BD140 ja yksi tuntematon) olivat ruuvein ja mutterein kiinni jäähdytyslevyssä yhdellä puolella vahvistinta. Tälle esivahvistimelle on rakennettu
erillinen virtalähde muuntajineen, mutta jotenkin
tuntuu, että näin ei ollut asianlaita alun perin.
Sointimaailman asioita
Vahvistimien äänen kuvailu ja vertailu on epäkiitollista puuhaa. Mainituista syistä
58
monitahoisempi ääni tuntui elävän vähemmän pinnassa ja ehkä siksi kuulosti myös vähemmän päälletunkevalta.
The 2CH:ta kuunnellessa juolahti mieleen, että
Densenin vahvistimien ystävät saattaisivat pitää The
2CH:n pirteän valoisasta ja nopeakulkuisesta äänestä.
Sattumaa tai ei, Densen ainakin sanoo ottavansa TIMsärön vakavasti ja yrittää pärjätä vahvistimissaan jopa
kokonaan ilman takaisinkytkentää!
Kaiuttimet. The 2 CH puolestaan kuuluu niihin vahvistimiin, jotka palkitsevat hänet, joka näkee vaivaa ja
aikaa sen kaikkein suopeimmin yhteen soivan kaiuttimen löytämiseksi.
Mihin verrata
Ilman mitään sokkotestejäkin on selvää, että äänenlaatu, jonka nämä vahvistimet päästivät ilmoille, ei
poikkea millään radikaalilla tavalla modernien vahvistimien tuottamasta äänenladusta.
Siitä kun nämä vahvistimet näkivät päivänvalon,
audiomaailma on nähnyt AB-luokan putkivahvistimien paluun, pienitehoisten triodivahvistimien esiinmarssin, D-luokan kytkentätransistorivahvistimien
nopean yleistymisen jne. Kuunteluista jäi
kuitenkin sellainen jälkimaku, että saattaisiko tuollainen ääni pitkässä kuuntelussa osoittautua joidenkin
vanhempien transistorivahvistimien tapaan ?väsyttäväksi??
Kysymys sähköistyi The 2CH -vahvistinta kuunnellessa. Crimsonilla ei ole fiksattua hintaa, mutta arvelisin, että 800
euron Regalla saa neljä Crimsonia